Friday 15 May 2009

Cagdaslasma Yolunda






















Turkan Saylan’in kitabi Cagdaslasma Yolunda’yi gecen hafta bitirdim. 20 Ocak 2009 tarihli onsozunun ilk paragrafiyla baslayalim:

“Cumhuriyetin olanaklarindan yararlanarak iyi bir egitim almis, saygin ve ayaklari yere basan, bir meslek sahibi olmus bir birey, bir yurttas olmak herkes icin gecerli olmayabilir. Ben bu sansi yakaladigim icin cok mutluyum.”

Ve iste ucuncu cumlesi:

“Bu mutluluk ayni zamanda kisiye cok onemli sorumluluklar yukluyor, odevler biciyor.”

Bu ucuncu cumlesi kitabinin, hatta uzun ve verimli hayatinin bir ozeti sanirim. Cumhuriyetin olanaklarinin yararlanmis olmanin verdigi mutluluk ve bu mutlulugun kendisine yukledigi sorumluluk ve bu sorumluluga adanmis koskoca bir hayat.

Kac gencimiz su anda egitim alabildikleri icin kendilerine bir sorumluluk yuklemektedir diye merak ediyorum. Kimi zaman kimilerimiz icin boyle bir sorumluluk hissetmenin tek yolu bazi zorluklardan gecmis olmak sanirim.

Kitaba donelim. Bu kitap son yillarda cesitli gazete ve dergilere yazdigi yazilarin organize bir derlemesi. Bolum basliklari:

1. Egitimdeki yozlastirma, sorunlar ve cozum onerileri
2. Kadinlarimizi ve kizlarimizi baskidan nasil kurtarabiliriz?
3. Gercek boyutlariyla sokak cocuklari, sorunlari ve cozum onerileri
4. Demokrasi, laiklik, insan haklari, hukukun ustunlugu: Devlet, STO’ler ve yurttaslara dusen gorevler
5. Bazi genel sorunlar uzerine

Kitabi okurken Turkan Hoca’nin ulkesini ne kadar iyi tanidigini, su anda cok zor gorunen problemlerin ozunu ne kadar iyi anlamis oldugunu, ve sadece sikayet etmektense bir birey olarak cozum onerilerine ne kadar kafa patlatmis oldugunu anladim ve kendisine bir kez daha saygi duydum.

En basitinden, genc kizlarimizin okumasi ulkemiz icin ne kadar onemli. CYDD ile BBOG bu konuda ne kadar muazzam bir efor sarfetmis durumdalar ve sarfetmeye devam etmekteler. Bir hayat bir ugura adanacaksa, iste oyle bir ugur bu.

Turkan Hoca onsozunun sonlarinda guzel bir dilekte bulunmus:

“Butun dilegim, bir gun bir yetkilinin, ‘gelin bakalim su konunun cozumunu bir de sizden dinleyelim’ demesidir.”

Tam kitabi okudugum siralarda Turkan Hoca’nin bu ulke icin yaptiklarinin milyonda birini yapmamis insanlar tarafindan evi arandi, belgelerine el konuldu, beraber calistigi ve ayni fikirleri paylasan insanlar tutuklandi.

Bu gece de saglik durumunun agir oldugunu internette uzuntuyle okuyoruz.

Kendisine bu satirlar araciligiyla uzun sifalar diliyorum. Bir yetkilinin kendisiyle gidip konusmasi benim de dilegimdir.

Turkan Saylan’in fikirlerini, kitaplarini, eforlarini, ve belki de en onemlisi, sivil toplum orgutlerine verdigi ilhami yasatmak, cumhuriyetimizin olanaklarindan yararlanmis hepimiz icin cagdaslasma yolunda bir sorumluluk ve bir odev olmalidir.

2 comments:

baryal said...

turkan saylanın egıtım aldıgı dönemde nasıl bir vatan sevgisi asılanmıs ki böylesine bir sosyal sorumluluk yüklenmis

mustafa magripli said...

genclerimize okullarda ayni sevgiyi nasil asilayabiliriz, onu dusunelim